Čitanje je generalno prepoznato kao aktivnost koja podstiče razmišljanje, poboljšava vokabular, razvija bolje razumijevanje i toleranciju. Čitanje razvija djetetovu maštu i kreativnost.
Sve je to lijepo, ali slijedi problem. Kako dijete motivisati da čita?
Već sam spomenula da je moje dijete, kada je tek došlo u moje domaćinstvo, znalo slova, ali nije znalo da čita. Šta to znači? Znači da je svako slovo svake riječi bilo pročitano, ali riječ nije bila shvaćena. Znam to zato što je dijete čitalo i štamparske greške u tekstovima, što znači da nije uopšte čitalo pojam, nego samo slova. Nakon višemjesečnog vježbanja, uznapredovali smo na nivo da dijete čita riječi, ali i dalje ne čita rečenice. To uočavam jer ponekad zamijeni riječ koju ne poznaje sličnom riječi koju poznaje, ali ne uočava da tada rečenica nema smisla, niti se zaustavlja da se zapita šta nije u redu. Također, ponekad preskoči red, ali ne uočava da rečenica koja je otpočela nije završena, ili da rečenica bez preskočenog dijela naprosto nema smisla. Ni ne pomišljam da očekujem da dijete počne sagledavati kompletne pasuse pisanog teksta, sve dok ne počne minimalno razumjeti rečenice u cjelini.
Najtužnije je što, iako zaista biram knjige sa sadržajima koji su zanimljivi za djecu, dijete uopšte ne pokušava da se uključi u priču, nego samo „otaljava“ čitanje zato što ja to tražim. Kada bih nekako mogla pokazati djetetu koliko je čitanje lijepo, možda bi nam bilo lakše. Dijete ima mašte i interesuje se za razne stvari, ali još uvijek nisam uspjela motivisati taj mali mozak da uživa u čitanju.
Međutim, iako nerijetko odustanem od insistiranja na aktivnostima za koje dijete ne pokazuje interes, ne smijem to učiniti kada je čitanje u pitanju. Mišljenja sam, imajući u vidu zaostatak u savladavanju školskog gradiva, da moram minimalno naučiti dijete da se samostalno edukuje u budućnosti, tako što će znati pronaći, pročitati i apsolvirati pročitani materijal ukoliko nekada bude trebalo da se informiše o stvarima koje je propustilo savladati u toku školovanja.
Dijete osjeti da sam uporna u ovome, ali isto tako uporno se pokušava izvući, a kada ne uspije, uslijede prijetnje da će otići, prijetnje da neće raditi ništa drugo što mora (jer se umorilo od čitanja), bojkotovanje prebacivanjem na druge teme usred čitanja, namještanjem na način da je glava naslonjena na jastuk što uspavljuje dijete pri čitanju, i bezbroj drugih načina kojih se dijete sjeti (ponekad me razveseljava kreativnost ovog otpora). U zavisnosti od mog vlastitog raspoloženja, nekada ignorišem to ponašanje i polako guram da se odradi planirani obim čitanja, a nekada, priznajem, izgubim strpljenje, i prijetim oduzimanjem mobitela na cijeli mjesec. Dijete zna da to neću učiniti, ali kad vidi da sam nervozna, nekada čak ima više strpljenja sa mnom nego kada sam mirna i često prije završimo planirano čitanje. Kada ne stignem u toku dana, pa insistiram da čitanje završimo pred spavanje, obično imam najviše otpora. Jednom prilikom sam čak dobila prijetnju da će me dijete, kada umre, tužiti Bogu i da ću „otići u Džehennem“ jer sam ga tjerala da čita (preslatko!).
Bez obzira na otpor, uočila sam da se djetetu značajno poboljšalo razumijevanje jezika u odnosu na vrijeme kada je tek došlo, kada je razumjelo samo najosnovnije pojmove. Trudim se da čitamo literaturu izdavača iz regije, tako da dijete razumije više jezičkih varijanti našeg jezika. Mišljenja sam da je važno i razumijevanje ćirilice, koju također čitamo, iako ne insistiram da dijete savlada pisanje. Žao mi je što se u školi nedovoljno pažnje posvećuje ovom važnom aspektu razumijevanja istočnih krajeva naše regije, ali i cjelokupne istočne Evrope.
Iako napredujemo, voljela bih kada bih pronašla način da povećam motivaciju djeteta. Pokušavala sam pronaći knjige o kamionima (koje nisu na nivou predškolskog uzrasta), ali nisam pronašla ništa u knjižarama. Tražila sam i po internetu neke enciklopedije o kamionima ili nešto slično, ali bez uspjeha, čak sam pretresla i priručnike za održavanje kamiona, ali oni su sadržali previše stručnu terminologiju za dijete.
Ostaje samo da budem uporna i da se nadam da će jednog dana dijete postići pravo razumijevanje pročitanog sadržaja, što će mu otvoriti vrata da u budućnosti ima neograničeni izbor opcija, bez obzira na to koju školu završi.
Leave a Reply
Morate biti prijavljeni da biste objavili komentar.